söndag 26 januari 2014

Fantomen 1981 Nr 11


Egentligen har jag bara två saker att säga om fantomenäventyret som finns i det här numret. Jag gillar inte tecknarstilen alls. Faktum är att jag var nära att hoppa över att läsa det enbart på grund av det. Det andra är att Djungelns Budbärare, som äventyret heter, egentligen berättar två historier. Det mest uppenbara är förstås om en militärkupp som är tänkt att störta Bengalis president Luaga och göra Överste Sabel till diktator. Det är inte ett särskilt medryckande äventyr, delvis beror det kanske på tecknarstilen, jag vet inte.

Det andra äventyret bjuder på är mycket intressantare ur fantomenhistorisk synvinkel. Det ingår nämligen en redogörelse för hur Fantomens förfader började använda apor och fåglar för att skicka viktiga meddelanden genom djungeln. Det är en krystad berättelse men vi får i alla fall träffa på Rödskägg i ett par tecknade rutor.

Det finns också ett Rick O’Shay äventyr i tidningen. Jag tror aldrig jag läste dessa när jag var ung. Men ska man skriva så får man allt se till att vara ambitiös tänkte jag. Således bestämde jag mig för att inte hoppa över något. Jag kan väl inte påstå att jag blev något större fan efter äventyret. Jag fattade heller inte varför serien hette Rick O’Shay när huvudpersonen i äventyret kallades Hipshot Percussion… Det kanske klarnar om man läser ett par äventyr till?


Slutligen avslutas tidningen med Leo Gwenn och ett äventyr kallat Vraket. Inte heller detta har jag några som helst minnen av att jag skulle ha läst när det begav sig. Men faktum var att det var helt ok. Först trodde jag att det var något övernaturligt. Det börjar med ett mysiskt vrak som egentligen inte borde finnas men till slut får det en rationell upplösning. Jag tror inte att Leo Gwenn förekom i Fantomen särskilt ofta men vi får väl se framöver!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...