söndag 29 juni 2014

Rymdens Hjältar Nr 5 1980


Jag var tio år när den här tidningen kom ut. Kanske hade jag inte hunnit fylla år än och bara var nio, det vet jag faktiskt inte. Hur som helst så minns jag omslaget till tidningen och att jag inte riktigttycker att det var så bra. Fråga mig inte varför, idag tycker jag att det är rätt tilltalade med tanke på vad det är för en tidning. Längst ned på tidningens framsida gör man klart att den innehåller något helt unikt, nämligen ett äventyr med Stålmannen och Rymdens Hjältar! Och det känns ju lite märkligt kanske?

Saken är den att Rymdens Hjältar var något av en favoritserie på sin tid och en jag skulle kunna tänka mig att samla på mig idag. Jag har några tidningar liggande men inte så många tror jag. Rymdens Hjältar var, så vitt jag vet, både en egen tidning och en serie som publicerades i Stålpojken. Då var det Stålpojken med Rymdens Hjältar och inte tvärtom som här.

Hur som helst så vill jag minnas att Stålpojken och Stålflickan, som båda var medlemmar i Rymdens Hjältar (har jag för mig), inte fick reda på riktigt all information eftersom de egentligen tillhörde en annan tid. De var tvungna att genom sin superfart resa genom tidsvallen för att ansluta till de övriga. De fick alltså inte reda på saker och ting om framtiden som de hade möjlighet att påverka i sin egen tid. Det är klart att det uppstår tidsparadoxer, vilket gör det synnerligen intressant. Jag har något slags intresse för det i alla fall och kan inte låta bli att vända och vrida på händelserna. Egentligen är det lika omöjligt att reda ut som om hönan eller ägget var först.

Hur som helst tycker jag att man åsidosätter denna regel en smula i tidningens första äventyr, det med Stålmannen. Här förmedlas onekligen information om framtiden som gör att Stålmannen måste ändra sin ursprungliga plan. Det går ju inte att ändra framtiden. Överlag tycker jag inte att det är ett speciellt bra äventyr. Det är mer Stålmannen än Rymdens Hjältar och det tycker jag inte att det ska vara.

Det andra äventyret däremot, där Rymdens Hjältar kämpar mot De Fruktansvärda Fem, superskurkar med kraft nog att förgöra sina motståndare, är mycket bättre. Där fokuseras inte på någon enskild hjälte utan flera är med.

Jag minns inte riktigt vem som är vem längre och deras specifika krafter och egenskaper. Det mindes jag i tioårsåldern, men det är roligt att lära känna hjältarna igen! Vissa är förstås ganska självklara som Solpojken och Blixtpojken. Även Jättepojken och Elementpojken är ganska självförklarande men vilken kraft har Saturnusflickan och Morgonstjärnan?


Tidningens tredje äventyr är ett ganska kort sådant. Det heter Mon-Els enmanskrig och är precis vad det handlar om. Jag har inte koll på Mon-Els krafter och ursprung men de verkar vara oerhört lika Stålpojkens. Det står i äventyret att han använder sig av en flygring så han verkar inte ha sitt ursprung på Krypton, likheten i namnen till trots. Stålpojkens namn är ju som bekant Kal-El

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...