onsdag 22 januari 2014

Starke Staffans Äventyr: Fetischen



Jag vill minnas att jag i min barndom även läste ett par andra album av denne Starke Staffan. Minnena av en sådan eskapad är dock grumliga. Det finns ett par fragment som jag inte hittar i denna – Fetischen, som således torde komma från något av de tidigare sex seriealbumen med honom.

Starke Staffan är en vanlig liten pojke. Det är kanske inte uttalat hur gammal han egentligen är men att han har nått tonåren är i alla fall tveksamt. Han är dock mycket mogen för sin ålder och är dessutom oerhört hjälpsam mot sin omgivning. Nästan lite överdrivet mycket kan jag tycka. Jag skulle vilja se den 8-10-åring som frivillig hjälper sin gamla lärarinna att koka te när hon är förkyld. Och det är just det där med förkylning som är andemeningen i den här historien. Starke Staffan är nämligen inte stark längre om han blir förkyld! Det är lite grand som att Simsons styrka sitter i håret men det är en annan historia.

Här är det frågan om lurendrejeri. Det finns en utställning på museet och i denna utställning finns det en Fetisch som ondskefulla människor villa att Starke Staffan ska stjäla åt dem. Han är naturligtvis inte alls intresserad av detta och för att fånga honom måste de först se till att han blir förkyld. Dumt nog tänker det inte på att han inte är till någon nytta om han förlorar sin styrka. Hur som helst så lyckas skurkarna övertyga honom att han ska göra det av goda skäl, han ska hjälpa en gammal man som bara kan bli fri från sina åkommor med hjälp av den magiska Fetischen. Inget kunde vara längre från sanningen. Anledningen att man vill komma år den är istället att man ämnar använda dem till att åsamka olika rika människor en otäck hudsjukdom och sedan öva utpressning för att göra dem friska igen.


Det var rätt kul att åter stifta bekantskap med detta album igen. Jag mindes en hel del men verkligen inte allt. Den skiljer sig också lite från det jag mesta dels läste i min barndom. Det är inte en klockren superhjältesaga även om Starke Staffan verkligen har övernaturlig styrka. Den utspelar sig ändå i en ”vanlig” miljö och det finns inga superskurkar att ta hänsyn till.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...