söndag 19 januari 2014

Lucky Lukes Äventyr: Bröderna Dalton får en chans


Jag minns faktiskt inte vad jag tyckte om det här seriealbumet som liten. Att jag gillade Lucky Luke minns jag men inte vilka album som var bäst egentligen. På baksidan finns en förteckning över 19 album. Jag misstänker att det tillkommit flera efter dess men jag vet inte säkert vilka och hur många. Men eftersom Bröderna Dalton får en chans är tryckt 1975 är chansen ganska stor.

Berättelsen går ut på att en senator plockat fram ett nytt lagförslag. Han vill släppa ut brottslingar i samhället och låta dem återanpassa sig. Tanken är att om de klarar prövotiden – 1 månad, så blir de fria. Gör de det minsta lilla brott under tiden åker de in igen. Ord och inga visor alltså. Naturligtvis måste detta testas med västerns mest förhärdade brottslingar – Bröderna Dalton. Det hela är dömt att misslyckas redan från början.

Det blir ett ganska knasigt äventyr som till slut mynnar ut i någon form av sensmoral. Ska man återanpassa brottslingar till samhället får man allt se till att guida dem lite. Man kan inte räkna med att de ska klara det på egen hand. Kul är att man belyser människans fallenhet att dra förhastade slutsatser. Så fort Bröderna Dalton och Lucky Luke kommit till staden för experimentet börjar butiksinnehavarna ge kassapparaterna till de ökända bröderna. När Lucky Luke är med dem heter det snabbt att han och Bröderna Dalton bildat en liga. Det där vänder förstås tvärt flera gånger beroende på hur vindarna blåser. Det är gjort på ett kul sätt men visst ligger det en hel del sanning bakom det också.

Dessutom råkar den urbota korkade fängelsehunden Ratata följa med i tron om att de beryktade bröderna håller på att rymma. Ett kul återseende får man lov att säga.


Som extra grädde på moset avslutas albumet med en sida om de riktiga Bröderna Dalton. Inte vet jag hur mycket sanningshalt det ligger i den berättelsen men det är väl kul att man på något sätt också försöker hålla en historisk prägel på äventyret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...