lördag 18 januari 2014

Fantomen 1977 Nr 3


Det var ett bra tag sedan jag bestämde mig för att starta den här bloggen. Men eftersom saker och ting är som de är tog det mig ett tag innan jag riktigt koma fram till att börja. Jag ser faktiskt fram emot att bläddra genom mina gamla tidningar och publicera texter om dem här. Och jag hoppas att Ni kommer att finna det nöjsamt också! J

Fantomen har jag inte bläddrat i på många år. Jag vet inte varför jag kände för att början med honom men han (tidningen) låg väl överst i högen helt enkelt. Fantomenäventyret som den här tidningen bjuder på heter Pratskeppet SS Blitz. Det är ett ganska ordinärt äventyr som inte var en stor nostalgitripp heller. Jag mindes inte den alls. I korthet handlar det om en liga pirater som placerar sin båt på internationellt vatten utanför Morristown för att sedan besöka densamma med nattliga räder och plundra den. Polisen kan ingenting göra eftersom fartyget ligger på internationellt vatten. Lyckligtvis är president Luaga personlig vän med Fantomen som gärna kommer dit och sätter dit skurkarna…

I tidningen finns också ett äventyr med Bernard Prince men eftersom det var del tre i en serie äventyr brydde jag mig inte om att läsa det. Det gjorde jag däremot med Blixt Gordon äventyret. Det är väl inte den serie jag tyckte bäst om i Fantomen på den tid det begav sig men det var i alla fall en helt ok upplevelse.

För övrigt var det lite av en nostalgitripp att åter läsa Fantomenklubbens sidor och i synnerhet deckarnöten som i vuxen ålder synes mig vara hur dum som helst. Nostalgi föds också ur de annonser som finns i tidningen. Ett kul återseende men inget som går till historien.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...