torsdag 26 juni 2014

Agent X9 – Specialalbum 1985


Agent X9 innehåller som regel flera serier och detta album är inget undantag. Först ut är serien Axa som egentligen inte riktigt hör hemma i tidningen eller albumet tycker jag. Inte för att det skulle vara sämre än det övriga innehållet på något sätt, faktiskt nästan det omvända, men det känns som att Agent X9 är en tidning som ska fokusera på deckarserier och inte framtidsvisioner av ett postapokalyptiskt samhälle. Mer eller mindre går äventyret, som går under namnet Frihetskämpen, ut på att skaffa sig sin frihet. Att bryta sig lös från samhället och, trots att Axa är kvinna vägrar hon låta sig fastna i könsrollerna. Det är mycket nakna bröst i den här serien, kanske är det ett sätt att locka till sig läsare, kanske är det ett sätt att göra en frihetspoäng? Jag har lite svårt för sensmoralen. Axa söker sin frihet men alla kan inte söka sin frihet eftersom allt bara kommer at bli kaos då. Någon måste hålla ihop samhällstrukturen även om handlingen utspelar sig i en postapokalyptisk värld. Är det anarkism Axa söker? Hur som helst är det ett riktigt bra äventyr och om jag minns rätt har jag bara läst något enstaka ytterligare äventyr om henne.

Albumet innehåller även ett äventyr med Agent Corrigan och jag vet inte om det är sant men är inte det här Agent X9 egentligen? Åtminstone avslutas äventyret med att konstatera att Agent X9 fullgjort sitt uppdrag. Det är kanske inte det mest fantastiska äventyr som finns och egentligen är jag inte särskilt förtjust i agentserier. Min grej har alltid varit superhjältar. Hur som helst handlar äventyret – Mannen med Spionväskan – om en väska full med stulna dokument och en spionorganisation som Agent Corrigan är på spåren. Det ena leder till det andra och givetvis löser Agent Corrigan fallet. Det är inte så många sidor och lite småunderhållande är det väl, men inte det bästa jag har läst.

Så har vi då Modesty Blaise, anledningen till att Agent X9 existerar! Jag minns serien med välbehag och inser, när jag nu åter bekantar mig med den, varför jag en gång började samla på just tidningen Agent X9! Det här är kronan på verket helt enkelt! Äventyret denna gång heter Hotet från det okända och behandlar ett utomjordiskt hot. Det handlar förstås om något helt annat än utomjordingar eftersom serien inte är övernaturlig på något sätt. Jag älskar Modesty Blaise och hennes ständige följeslagare, den knivkastande Willie Garvin. Jag inser också varför jag kände igen tecknarstilen i Axa, det är nämligen samme Romeo som har tecknat båda serierna!


Slutligen finns det ett ospecificerat äventyr som heter Snabba Stålar. Jag tycker det är ganska tråkigt tecknat och den påminner i tecknarstilen kanske om Buck Ryan. Det är en ganska enkel historia om ett rån med märkta sedlar och om hur gangstrarna försöker lura polisen med sin, enligt dem själva, geniala plan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...